نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2868
-
الف
+

اختصاصی: رقابت فلم سازان مهاجر افغانستانی در جشنواره «پرستوهای مهاجر»

«محمد مهدی احمدی» در گفت و گو با آی فیلم 2 درپیوند با اولین جشنواره فلم های کوتاه و بلند مهاجران افغانستانی صحبت کرد.

مهاجران افغانستانی مقیم ایران همواره در برنامه های علمی و فرهنگی همواره حضوری پررنگ داشته اند از تیاتر گرفته تا نقش آفرینی در فلم و سریال و حتی ساخت فلم.

به گزارش آی فیلم 2، هنرمندان افغانستان که بیش از سه دهه است مهاجرت را تجربه کرده‌اند با نگاهی متفاوت تجارب خود را در چوکات آثار هنری به دنیا معرفی می‌کنند.

رشد و ظهور فلمسازان جوان افغانستانی در ایران در سال‌های اخیر بیش از گذشته به چشم می‌خورد و در جشنواره‌های مختلف سینمایی آثار خوبی از آنها دیده شده است.

این روزها اخباری درپیوند با برگزاری اولین جشنواره مردمی فلم های کوتاه و بلند ویژه مهاجرین افغانستانی تحت نام (پرستوهای مهاجر) در فضای مجازی نشر شده است.

خبرنگار آی فیلم 2 به همین بهانه گپ و گفتی با «محمد مهدی احمدی» مسئول برگزاری این جشنواره داشته تا جزئیات دقیق این جشنواره را پرسان کند.

احمدی پیش از این دبیری جشنواره فلم های 150 ثانیه ای ویژه مهاجران افغانستانی را به عهده داشت.

آی فیلم2: با خبر شدیم که جشنواره مردمی فلم های کوتاه و بلند ویژه مهاجرین برای اولین بار در حال برگزاری است و شما دبیر این جشنواره هستید. می خواستیم که یک توضیحاتی را از زبان خودتان بشنویم در رابطه با نحوه اشتراک در این جشنواره و هر اطلاعاتی که فکر می کنید برای مخاطبان نیاز است؟

محمدمهدی احمدی:

سال گذشته ما اولین جشنواره فلم های 150 ثانیه ای ویژه مهاجرین افغانستانی در ایران را برگزار کردیم.

این بار خوشبختانه در نهمین جشنواره مردمی فلم عمار بخشی را جداگانه به فلم های بین الملل اختصاص دادند که زیر مجوعه این جشنواره است اما به صورت مستقل برگزار می شود و کشورهای افغانستان، لبنان، عراق و... در این بخش شرکت کرده اند.

خوشبختانه ما امسال اولین جشنواره مردمی فلم های کوتاه و بلند ویژه مهاجرین افغانستانی در ایران را تحت نام «پرستوهای مهاجر» برگزار کردیم که علاقمندان می توانند در بخش های مختلف این جشنواره با موضوعات معرفی آداب سنن جامعه افغانستانی، حس وطن دوستی،معرفی شخصیت های نخبه افغانستانی،حضور رزمندگان افغانستانی در دفاع مقدس، صنعت و اقتصاد افغانستان، نزدیکی و پیوندهای اقوام افغانستانی،تحکیم خانواده و موضوعات آزاد اشتراک کنند.

فلم سازان مهاجر افغانستانی می توانند با مراجعه به سایت عمار در این جشنواره ثبت نام کنند و آخرین مهلت ثبت نام 20 عقرب 97 است و همچنین تحویل آثار به دبیرخانه 25 عقرب می باشد.

خوبی که این جشنواره دارد این است که فقط در یک شهر یا سینما قرار نیست برگزار شود و فلم ها در اکثر شهر ها و سینماهای ایران برگزار خواهد شد.

فلم های بخش پرستوهای مهاجر پس از نمایش در «تهران» در دیگر ولایت های ایران به نمایش در می آید.

آی فیلم2، هدف از برگزاری این جشنواره چیست؟

محمدمهدی احمدی:

ما فلم سازان خوبی در ایران داریم که دانشجوی فلم سازی هستند یا که فلم های خوبی را ساخته اند؛ هدف این جشنواره این است که این فلم سازان به راحتی در یک جشنواره اشتراک کنند و بتوانند در میان دیگر فلم سازان مسلکی به رقابت بپردازند و در سطح کشور و جهانی شناخته شوند که خوشبختانه این جشنواره موقعیت مناسبی برای این امر مهم می باشد.

آی فیلم2: فکر می کنید تا چه میزان از این جشنواره استقبال شود؟

محمدمهدی احمدی:

خوشبختانه سال گذشته که جشنواره فلم های 150 ثانیه ای  ویژه مهاجرین افغانستانی برگزار کردیم اصلا فکر این را نمی کردیم که اقبال خوبی داشته باشد اما خب خلاف آن ثابت شد اما متاسفانه یک محدودیت داشته که غیر فلم های 150 ثانیه ای در بخش های دیگر نمی توانسند حضور پیدا کنند اما در این جشنواره مدت فلم ها محدود نیست و همینطور تنوع موضوعات بالا می باشد.و بسیار خوشحال و خوشبین هستم که امسال استقبال بخصوصی از سوی فلم سازان مهاجر افغانستانی از این جشنواره خواهد شد.

به دلیل نداشتن محدودیت ها در این جشنواره انشاالله که امسال هم بیشتر از سال گذشته از این جشنواره اقبال شود . یکی از  محاسن این جشنواره شناسایی فلم سازان در سطح کشور و فرستادن فراخوان جشنواره به تمام فلم سازان خوب و حرفه ای مشتاق حضور در این جشنواره می باشد.

 آی فیلم2: هیات داوری این جشنواره چه کسانی هستند؟ اگر امکانش هست کمی در این خصوص بفرمایید و این که فلم ها با توجه به چه معیارهایی داوری می شود؟

محمدمهدی احمدی:

همینطور که در سوالات قبلی اطلاعاتی از جشنواره به شما داده ام با این که بخش پرستوهای مهاجر زیر مجوعه جشنواره عمار می باشد اما به صورت کاملا مستقل از دیگر بخش های این جشنواره برگزار و داوری خواهد شد و طبق رایزنی های ما به احتمال زیاد داورانی که برای جشنواره عمار داوری خواهند کرد در بخش پرستوهای مهاجر هم عهده دار انتخاب آثار برگزیده خواهند بود.

آی فیلم2: آیا فلم ها باید به زبان معیار باشد یا گویش محلی؟

محمدمهدی احمدی:

خیر هیچ محدودیتی زبانی وجود ندارد و در بخش موضوع آزاد اگر فلم سازانی فلم های با موضوع آزاد دارند می توانند به راحتی در این بخش شرکت کنند.

آی فیلم2، در پایان اگر حرفی مانده بفرمایید؟

محمدمهدی احمدی:

هدف اصلی ما این است که تلاش می کنیم تا چنین جشنواره های برای مهاجرین برگزار شود و از همین جا دعوت می کنم از فلم سازان هم وطنم که در جشنواره های که مخصوص مهاجرین افغانستانی برگزار می شوند اشتراک کنند و استقبالی شود تا بتوانیم چنین جشنواره هایی را به صورت مداوم برگزار کنیم.

مصاحبه کننده: مرجان حیدری

نظر شما
ارسال نظر